header

BRA Bygg bygger Geely Innovation Centre

BRA Bygg AB har fått uppdraget att bygga Geely Innovation Centre på Lindholmen i Göteborg med färdigställande år 2022. Kontraktet med Geely är ett totalentreprenadavtal värt mer än två miljarder kronor exkl. moms.

- I mer än fem år har BRA Bygg och Geely samarbetat med planerna för Geely Innovation Centre. Nu ser vi fram emot att bygga ett nytt, levande nav och kraftcenter för svensk innovation på Lindholmen i Göteborg, i nära samarbete med kunden, säger Anders Billström, vice verkställande direktör och projektledare för Geely Innovation Centre i BRA Bygg AB.

Geely Innovation Centre bygger på visionen att främja innovation genom öppenhet, samarbete och delning av kunskap och erfarenheter. I det tidigare varvet på Lindholmen byggs ett öppet campus av multifunktionella byggnader med en total yta på mer än 100 000 kvadratmeter. Det nya innovationscentret kommer inkludera kontor, center för bildesign, showroom och hotell. När centret står klart år 2022 kommer det att rymma 3500 medarbetare.

- Det omfattande uppdraget bekräftar styrkan i Veidekkes strategiska satsning på kommersiellt byggande och Göteborgsområdet. Det bekräftar även att vårt val att köpa Billström Riemer Andersson var rätt, säger Jimmy Bengtsson, VD på Veidekke Sverige.

Avtalet med Geely är ett totalentreprenadavtal värt mer än 2 miljarder kronor exkl. moms och projektet är planerat att vara klart år 2022. Kontraktet ingår i Veidekkes orderstock för fjärde kvartalet.

BRA Bygg AB ingår i Billström Riemer Andersson (BRA), med huvudkontor i Göteborg och en stark närvaro på den västsvenska byggmarknaden. Billström Riemer Andersson blev ett dotterbolag till Veidekke 2018.

Geely är ett privatägt kinesiskt bolag, som är huvudägare till Volvo Personvagnar.

For mer information, kontakta:

Anders Billström, BRA Bygg AB, anders.billstrom@brabygg.se, +46 31 89 44 01

Anders Arfvén, Veidekke Bygg Kommersiellt, anders.arfven@veidekke.se,  +46 733 55 99 32

Investorkontakt: Jørgen Michelet, Veidekke ASA, jorgen.michelet@veidekke.no, +47 917 43 856