Invigning av Jan Stenbecks Torg i Kista

Fredagen 3/9 invigdes ett nytt torg invid Kista Galleria, Jan Stenbecks Torg. Invigningen förrättades av bostads- och fastighetsborgarrådet Kristina Alvendal tillsammans med Jan Stenbecks yngsta dotter, Sophie, även styrelseordförande i Hugo Stenbecks Stiftelse. Veidekke Entreprenad AB, Region Anläggning Öst, har genomfört den fina entreprenaden.

Invigning av Jan Stenbecks Torg i Kista

Fredagen den 3 september invigdes ett nytt torg invid Kista Galleria, Jan Stenbecks Torg. Invigningen förrättades av bostads- och fastighetsborgarrådet Kristina Alvendal tillsammans med Jan Stenbecks yngsta dotter, Sophie, även styrelseordförande i Hugo Stenbecks Stiftelse. Veidekke, Region Anläggning Öst, har genomfört den fina entreprenaden.

Vid invigningen närvarade också f d näringsministern (S) Björn Rosengren (senare rådgivare åt Stenbecksföretaget Kinnevik), exploateringsdirektör Krister Schultz, Per-Arne Rudbert, VD för fastighetsbolaget Humlegården, arkitekten Thorbjörn Andersson och många fler. När talen började, vek de blytunga regnmolnen undan, och solen stack fram och lyste på det vackra torget och alla gästerna som bjöds på kaffe och bulle.

– Vi har varit här i ganska precis ett år och byggt torget med sin speciella utformning i olika nivåer – ett intressant jobb. Det mest speciella har nog varit att vi som jobbat här har känt oss som om vi befann oss mitt i ett Vasalopp. Varje dag har minst 15 000 personer passerat fram och tillbaka här, säger platschefen Östen Lundström, som också haft samordningsansvaret på platsen, där även andra entreprenader har ägt rum samtidigt. Till exempel har Skanska byggt ett hus kallat Kista One alldeles intill.

Ett antal stora upphöjda planteringskar i runda former med olika växter med inspiration från Asien, Nordamerika och Europa har placerats över torgytan och för att skapa ett imaginärt tak, har diskar i olika färger hängts upp mellan höga master. Vackert även på kvällen då de lyser.

Kristina Alvendal hyllade Jan Stenbeck som den framgångsrike entreprenör inom både telefoni och media som har var, och konstaterade att ett av hans företag, Tele2:s huvudkontor, nu har adressen Jan Stenbecks Torg 1.

064nsiqc6prsopdt2dywa jpg
3ols5adjfievvobiy9o14q jpg