Mobilitetshubb åt Wihlborgs i Malmö

Veidekke har av Wihlborgs Fastigheter AB fått i uppdrag att bygga en mobilitetshubb som del av det planerade kontorshuset Vista (Bläckhornet 1) i Hyllie, Malmö. Projektet är en totalentreprenad i samverkan med en kontraktssumma på ca 255 miljoner kronor och beräknas vara färdig mot slutet av 2024.

Vista

I Veidekkes uppdrag ingår nybyggnation av fem våningar i den nedersta delen av Vista med utrymme för cirka 430 parkeringsplatser, 45 laddplatser med förberedelser för fler, bil- och cykelpoollösningar, samt cykelparkering med möjlighet till omklädning och dusch. Från mobilitetshubben kommer det att finnas direkt access till trapphus och husets kontorslokaler. I uppdraget ingår även projektering för byggnadens kontorslokaler som ska rymmas i de övriga tio våningarna.

– Det känns jättebra att få förtroendet att samarbeta med Wihlborgs i detta spännande projekt. Med nära samverkan kommer vi ta tillvara på alla kompetenser för projektets bästa, säger Cecilia Eneberg, arbetschef Veidekke Bygg Syd.

Vista är Wihlborgs fjärde kontorshus i Hyllie med planerad byggstart hösten 2023. Huset blir det första som möter den som kommer över bron från Danmark och kommer certifieras enligt Miljöbyggnad Guld, WELL och NollCO2.

För mer information kontakta:

Cecilia Eneberg, arbetschef Veidekke Bygg Syd, tfn 073-061 31 95

Ulf Sterner, regionchef Veidekke Bygg Syd, tfn 070-324 45 63