Veidekkes HMS-vecka är igång

I dag startar Veidekkes HMS-vecka (Hälsa, arbetsMiljö och Säkerhet). Årets tema är de sex stora riskområdena vi har inom bygg- och anläggningsbranschen.

Veidekkes HMS-vecka 2023

Vardagen i bygg- och anläggningsbranschen är full av potentiellt farliga situationer. Veidekkes huvudmål inom hälsa, arbetsmiljö och säkerhet (HMS) är att ingen ska bli sjuk, skada sig eller i värsta fall mista livet till följd av att jobba på eller för Veidekke.

Huvudfokus ligger på att få bort de allvarliga skadorna och därför är årets tema för HMS-veckan ”De sex stora riskområderna” inom bygg- och anläggningsbranschen. De är: 1) fallande föremål, 2) stora fordon, 3) elektrisk spänning, 4) sprängning/explosion, 5) fall från hög höjd och 6) fastklämning/fastna.

- Hittills i år har vi haft fem allvarliga händelser som kan definieras som potentiella dödsolyckor i Veidekke. Alla fem händelser kan placeras inom en av dessa sex kategorier, säger Hege Tungesvik, HMS-direktör i Veidekke ASA. Därför måste vi bli ännu bättre på att förebygga dessa händelser. Då detta angår så många, är årets tema högst relevant för alla enheter inom vår organisation, säger Tungesvik.

Veidekkes HMS-vecka har rötter ända till 2011 och pågår inom hela organisationen. Genom ett gemensamt program på en timme som alla genomför, får alla ta del av årets tema. I tillägg genomför många delar av verksamheten egna lokala aktiviteter. Efter 13 år med HMS-veckor i Veidekke, är organisationen välbekant med formen och formatet på veckans aktiviteter.

- Under 2021 och 2022 behandlade vi psykisk hälsa och arbetsmiljö som huvudteman under HMS-veckan. I år forsöker vi att knyta ihop alla bokstäverna i hälsa (H), arbetsmiljö (M) och säkerhet (S) genom detta koncept. För säkerheten är fortsatt helt avgörande för oss i Veidekke. Det viktigaste av allt är att alla ska kunna komma hem från jobbet hela och trygga varje dag, säger Tungesvik.

Se HMS-veckans innehåll på: https://hms.veidekke.se/

För mer information:

Hege Tungesvik, HMS-direktör, Veidekke ASA, tlf. +47 92 01 53 67, hege.tungesvik@veidekke.no

Ewa-Karina Sahlqvist, HMS-chef Veidekke Bygg, tlf. +46 709 76 62 05, ewa-karina.sahlqvist@veidekke.se

Sofia Blomdal, HMS-chef Veidekke Infrastruktur, tlf. +46 761 26 65 54, sofia.blomdal@veidekke.se

HMS-veckan jpg
Johanna-1-1 jpg